اخبار و مقالات

با استفاده از دانش فنی پژوهش‌کده اسانس دانشگاه کاشان: اسانس گل محمدی کاشان وارد بازار تجارت جهانی شد
تاریخ انتشار : 1395/6/1 ساعت 12:58:53
با استفاده از دانش فنی پژوهش‌کده اسانس دانشگاه کاشان:

اسانس گل محمدی کاشان وارد بازار تجارت جهانی شد

کیفیت این اسانس با استاندارد ایزو موجود و معتبر برای آن (ایزو ۹۸۴۲) که توسط کمیته اسانس موسسه بین­‌المللی استانداردسازی (ایزو) تدوین شده است، مطابقت کامل دارد و این موضوع مورد تایید شرکت­‌های عطرسازی کشور فرانسه و نیز تولیدکنندگان اسانس گل محمدی کشور ترکیه قرار گرفته است.

گل محمدی و گلابکاشان نیوز: نخستین نمونه اسانس گل محمدی تولید شده مطابق با استاندارد ایزو ۹۸۴۲ در منطقه کاشان وارد بازار تجارت جهانی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کاشان،دکتر «عبدالرسول ابراهیم‌آبادی» رییس پژوهش‌کده اسانس­‌های طبیعی دانشگاه کاشان با اعلام این خبر گفت: این اسانس با بکارگیری دانش فنی این پژوهش‌کده توسط بخش خصوصی تولید و به بازار عرضه شده است.
«ابراهیم‌آبادی» خاطرنشان کرد: کیفیت این اسانس با استاندارد ایزو موجود و معتبر برای آن (ایزو ۹۸۴۲) که توسط کمیته اسانس موسسه بین­‌المللی استانداردسازی (ایزو) تدوین شده است، مطابقت کامل دارد و این موضوع مورد تایید شرکت­‌های عطرسازی کشور فرانسه و نیز تولیدکنندگان اسانس گل محمدی کشور ترکیه قرار گرفته است.
وی با اشاره به شرایط آب و هوایی استثنایی سال‌جاری، و تولید کمتر گل محمدی نسبت به سال گذشته، میزان اسانس تولیدی این کارخانه را در حال حاضر پنج کیلو ذکر کرد و اظهار داشت: پیش‌بینی می­‌شود تا یک ماه آینده بین ۲۰ تا ۳۰ کیلو اسانس تولید شود.
رییس پژوهش‌کده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان، با اشاره به این‌که این دستگاه توان تولید ۶۰ کیلو اسانس در هر فصل گل محمدی را دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه قابلیت فرآوری و تولید اسانس، گلاب و ماده معطر و باارزش طبیعی «فنیل اتیل الکل» با کیفیت مرغوب و استاندارد از گل محمدی را دارد.
«ابراهیم‌آبادی»، اسانس را باارزش‌ترین محصول گل محمدی دانست و افزود: این محصول در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، عطرسازی، آرایشی، بهداشتی و داروسازی کاربرد دارد.
اسانس گل محمدی مایع کم و بیش متبلور با رنگ زرد روشن یا زرد مایل به سبز، دارای بو و طعم ویژه گل سرخ محمدی و با نقطه انجماد ۱۹ درجه سانتی گراد است که از تقطیر گل‌ محمدی با بخار آب بدست می‌‌آید و ماده‌ای روغنی و فرار است. این ماده دارای ۲ بخش جامد و مایع است. بخش جامد آن که «استئارپتن» نام دارد، بدون بو است و در گرمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و بخش مایع آن که دارای بوی قوی و تندی است «اولئوپتن» نام دارد که در ساختار آن ۴۰ تا ۷۵ درصد «ژرانیول» و ۲۰ تا ۴۰ درصد «سیترونلول» وجود دارد.
 بهترین گل، گلی است که از هر ۳ تن آن یک کیلوگرم اسانس حاصل شود.

لینک خبر: http://kashannews.net/?p=19191